Blessurepreventie

Voetbal met de juiste schoenen, scheenbeschermers

Veel mensen voetballen in België . Logisch, want voetballen is leuk en gezond. Door voorafgaand aan het voetballen de tijd te nemen voor een goede voorbereiding en tijdens het spel bewust om te gaan met de risico’s, kun je eenvoudig voorkomen dat je uitvalt door een blessure.

Want de kans op een blessure tijdens het voetbal is aanzienlijk. Bij de jeugd opleiding van Bocholt vv willen wij dat onze spelers zo actief mogelijk deel kunnen blijven nemen in onze jeugd opleiding.

Wil je voorkomen dat je geblesseerd raakt tijdens het voetballen door verkeerd schoeisel of scheenbeschermers? Lees dan alle informatie hier onder. Zo ontdek je hoe je de kans dat je als gevolg van een blessure niet kunt voetballen, zo klein mogelijk kunt maken.

Veiligheid & uitrusting

Hier vind je veel praktische informatie en aankooptips over de beste uitrusting voor voetballers, inclusief de juiste schoenen, scheenbeschermers


Voetbalschoenen

Gemiddeld loopt een voetballer bijna 300.000 kilometer in zijn ‘voetbalcarrière’, ofwel 9 à 10 kilometer per wedstrijd. Per kilometer maakt hij daarbij ongeveer 500 keer contact met de grond via zijn voeten – als hij rent bijvoorbeeld of de bal raakt. Logisch dat je wel goede voetbalschoenen nodig hebt om blessures te voorkomen.

Hoe lang en hoe breed zijn je voetbalschoenen?

Al koop je nog zo’n goede schoen, als de pasvorm of maat niet kloppen, zitten ze toch niet lekker. Let dus goed op de lengte en breedte van je schoenen:

  • In de lengte van de schoen moet er voldoende ruimte over zijn voor je tenen. Voor een goede voetafwikkeling heb je een halve tot één cm nodig tussen de toppen van je tenen en de schoenrand.
  • Check of in je schoenen ook genoeg ruimte is boven je tenen. De bovenkant van de schoen mag namelijk niet over de bovenkant van je voet en tenen schuren. Dan kan eelt ontstaan, of blaren. Als je voeten nog groeien, is het extra belangrijk dat er genoeg ruimte boven de tenen over is.
  • Maak je veel wend- en keerbewegingen tijdens het voetballen? Kies dan voor schoenen die strak zitten (vanwege de stevigheid en stabiliteit), maar niet té strak. Veel voetballers dragen schoenen een maat te klein, omdat zij dan meer controle over de bal en een sterk gevoel met de grond onder hun schoenen hebben. Dat kan, maar houd er dan wel rekening mee dat schoenen snel uitlopen en ze dan weer minder stabiliteit bieden. Bovendien loop je meer risico op blaren en blauwe teennagels.
  • Zorg dat je schoenen overal goed aansluiten – ook in het breedste gedeelte. Als de veters bij aankoop al op z’n strakst zitten, zijn de schoenen te breed – en dus ongeschikt voor jou. Vaak zijn andere typen schoenen van hetzelfde merk dan ook ongeschikt. Bij een te brede schoen gaat je voet voorin schuiven en dat belemmert je bij stop- en startbewegingen

 

Gebruik tips voor voetbalschoenen

Wil je optimaal gebruik maken van je voetbalschoenen en het risico op blessures tijdens het spelen minimaliseren? Let dan op de volgende tips:

  • Vervang voetbalschoenen ruim voordat de oude versleten zijn. . Als je noppen afgesleten zijn, is de grip op het veld afgenomen. Dit vergroot de kans op blessures. Leen liever niet iemand anders zijn voetbalschoenen. Voetbal je met schoenen van een ander? Dan kun je blessures oplopen, doordat zijn stand van je voeten en je manier van lopen mogelijk heel anders is dan die van jou. En dat is ‘ingesleten’ in de schoenen.
  • Loop nieuwe schoenen langzaam in. Dat doe je door ze in het begin af te wisselen met je oude schoenen. Hoewel een schoen natuurlijk lekker moet zitten, voelen nieuwe exemplaren meestal niet direct aan als een tweede huid. Ze worden pas echt comfortabel als je ze hebt ingelopen.
  • Maak je schoenen nat als je ze voor het eerst gebruikt. Als je schoenen voor de eerste keer natmaakt, gaan ze gelijk lekker naar je voet staan. Maak je schoenen nat met warm water. Hou ze dan aan ga met de natte schoenen trainen. Doordat de schoenen gelijk naar je voeten gaan staan, krijg je geen last van blaren.
  • Vet je voetbalschoenen regelmatig in met blank leervet.
  • Zorg voor een goed onderhoud van de schroefdoppen, dit bij spelers die uitgegroeid zijn.. Haal de noppen er regelmatig uit, smeer ze in met vaseline of olie en draai ze daarna weer vast. Gebruik zuurvrije vaseline of olie om te voorkomen dat je noppen gaan roesten. Let op dat je de noppen niet ‘doordraait’, zodat je ze bij slijtage makkelijk kunt vervangen.
  • Kijk voor elke training en wedstrijd je voetbalschoenen even na. Controleer of alle noppen nog goed vastzitten. Let ook op versleten en kapotte onderdelen of plekken op je schoenen. Als je op tijd naar de schoenmaker gaat, kan hij je schoenen meestal nog repareren. Soms kun je van tevoren al maatregelen nemen om kapotte onderdelen te voorkomen. Bijvoorbeeld door je schoen precies op maat te laten maken.
  • Laat voetbalschoenen nooit in je tas zitten. Haal je schoenen eruit en laat ze binnenshuis drogen, ofwel ‘uitwasemen’. Doe je dit niet? Dan gaan je schoenen na een tijdje stinken door het vele vocht dat erin blijft zitten. Ook kunnen er schimmels in je schoenen ontstaan. Droog (natte) schoenen nooit op de verwarming of andere warmtebron. Dan droogt de ‘boardplaat’ van je schoen uit. Stop er liever een schoenspanner of kranten in. Dan drogen je schoenen ook sneller. Een schoenspanner zorgt ervoor dat je schoen in model blijft. Kranten trekken vocht uit de schoen, maar alleen als je elke dag nieuwe kranten erin doet.
  • Maak schoenen schoon na elke training of wedstrijd. Verwijder al het zand, gras en klei met een borstel en spoel synthetische schoenen daarna af met water (bijvoorbeeld onder de douche). Echte leren schoenen mag je niet afspoelen onder water. Het is belangrijk om je schoenen schoon te houden. Viezigheid gaat op den duur vastzitten onder de zool en vermindert de grip. Maak schoenen nooit schoon met schoonmaakmiddelen. Dat is slecht voor de stiksels.
  • Smelt je veters dicht als je ze afknipt. Als je je veters te lang vindt, kun je ze afknippen. Smelt de uiteinden dan voorzichtig dicht met een brandende lucifer of kaars. Knijp de uiteinden daarna plat. Op deze manier rafelen je veters minder snel.

 

Aankooptips voor voetbalschoenen

Goede voetbalschoenen moeten over uiteenlopende eigenschappen beschikken. Zo moeten ze bescherming bieden, comfortabel zitten, stabiliteit en steun geven en schokken kunnen opvangen, bijvoorbeeld voor als je springt. Ook is van belang op wat voor veld je speelt: buiten op (kunst)gras of binnen in een zaal?

Hieronder vind je onder ‘Aankooptips’ alle punten op een rij, waar je bij aankoop van een paar voetbalschoenen op moet letten. Als je wilt weten hoe je je schoenen het beste goed houdt en gebruikt, lees dan de gebruikerstips.

  1. Koop schoenen die bij je passen. Er bestaan vele soorten en modellen voetbalschoenen. Kies het paar dat over de juiste combinatie van eigenschappen voor jou beschikt. Per persoon zal verschillen op wat  een schoen je uitkomt, want elke voet is anders.
  2. Laat je adviseren door een deskundige verkoper. Loop op een rustig moment een sportspeciaalzaak in, dan heeft de verkoper alle tijd voor je. Door de stormachtige ontwikkelingen in de productie van sportschoenen, is het lastig zelf de goede schoen uit te zoeken.
  3. Pas je schoenen altijd staand en aan beide voeten. Alleen als je staat, voel je goed of schoenen passen. Je moet altijd beide voeten passen omdat de precieze grootte van je voet kan verschillen. Loop op een stevige wandelpas door de winkel als je de schoenen past.
  4. Pas schoenen met sokken die je ook draagt tijdens het voetballen. Alleen dan voel je goed of de schoen echt past.
  1. Pas schoenen aan het einde van de dag. Je voeten zijn dan namelijk iets dikker doordat ze vocht vasthouden. Dat gebeurt ook tijdens het sporten. Haal tijdens het passen de veters er even uit en wandel rond. Bieden de schoenen nu nog voldoende stabiliteit?
  1. Kies schoenen met de juiste lengte en breedte. In de lengte moet er genoeg ruimte over zijn voor de tenen. Je hebt 0,5 tot 1 cm ruimte nodig tussen de toppen van de tenen en de schoenrand. Slipt de schoen van achteren? Dan is hij te groot of te breed bij de hiel. Je schoenen mogen nergens knellen, ook niet aan de bovenkant.
  2. Probeer verschillende merken schoenen. Het ene schoenmerk is het andere niet en tussen merken zitten grote verschillen in pasvorm en uitvoering.
  3. Neem je oude schoenen mee, inclusief de binnenzooltjes. Die vertellen de verkoper namelijk veel over je voetafwikkeling en de schoen die het beste bij je past. Veel sportschoenen hebben slechte binnenzooltjes, maar je kunt ze eenvoudig omwisselen voor betere. Binnenzooltjes kun je namelijk ook los kopen in goede sportspeciaalzaken. Houd er rekening mee dat ze op een gegeven moment wel hun schokdempende werking verliezen. Vervang deze daarom regelmatig, bijvoorbeeld 1 keer per seizoen.
  4. Neem je enkelbrace mee. Ben je gewend om met een brace te voetballen? Trek deze dan aan als je de nieuwe schoenen past.
  5. Kies een schoen met een hielkap die de hiel voldoende fixeert en stuurt. Dit is van belang om balgevoel te houden en als je snelle kap- en draaibewegingen wilt maken. Met een stabiele hielkap heb je meer controle over je bewegingen en voorkom je een verzwikte enkel, een achillespeesontsteking of knieklachten. Is de hielkap te laag of kun je hem met je duim indrukken? Dan slipt je voet snel uit je schoen. Is de hielkap te hoog? Dan loop je een verhoogd risico op een achillespeesblessure.
  6. Kies een schoen met een goed buigpunt. Het buigpunt van de zool moet onder de bal van je voorvoet liggen, op ongeveer tweederde van de lengte van de schoen.
  7. Kies een schoen met een juist noppenprofiel. Pas het soort en aantal noppen aan de ondergrond aan waarop je speelt. Dit om te voorkomen dat je wegglijdt of dat je voet ‘blokkeert’ in het veld. Je glijdt weg als je voetbalt met te kleine noppen op een glad, zacht veld. Je blokkeert je voet bij te lange noppen op een zachte ondergrond. Met de juiste noppen vermijd je verrekte en gescheurde spieren.
  8. Kies een schoen die past bij de grond waarop je voetbalt. Over wat voor een zool een schoen beschikt, verschilt per paar, net als het noppenprofiel. En dat heeft invloed op de grip van de schoen. Ook maakt het verschil of je op een grasveld speelt, of in de zaal.
  9. Kijk of de naden van de schoen goed gestikt zijn. Er mogen geen harde stikranden op de verkeerde plek zitten. Zo’n stikrand zorg namelijk voor problemen, zoals blaren, als hij bijvoorbeeld boven je tenen zit.
  10. Laat je niet leiden door uiterlijk en prijs. Bovenstaande aankooptips zijn belangrijker dan het uiterlijk en de prijs van schoenen.
  11. Vraag een kinesist, sportarts of podoloog om advies. Heb je snel last van voet-, enkel-, been- of rugklachten? Vraag dan een sportfysiotherapeut, sportarts of podoloog om schoenadvies.

Persoonlijke bescherming

De volgende persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen helpen om bij het voetballen blessures te voorkomen.

Keepersuitrusting

De keeper is extra kwetsbaar, door de harde schoten die op hem afkomen, en door de vele uitvallen die hij moet maken. Wil je blessures voorkomen? Draag dan de volgende keepersuitrusting:

  • Keepershandschoenen: die beschermen je handen en vingers goed en zorgen dat je meer grip hebt op de voetbal. De voetbal heeft namelijk vaak een plastic coating, en die wordt bij nat weer glad en glibberig.
  • Een keeperstrui met gepolsterde mouwen, die je ellebogen beschermen bij uitvallen.
  • Een gepolsterde keepersbroek, die je heupen beschermt bij een zijwaartse uitval.
  • Kniebeschermers, die je als keeper optimaal beschermen.

Scheenbeschermers

Draag goede, schokabsorberende scheenbeschermers tijdens het voetballen. Zo bescherm je je onderbenen en enkels tegen vervelende blessures, zoals schaafwonden, kneuzingen en zelfs botbreuken.

Wat is het nut van scheenbeschermers?

Scheenbeschermers moeten altijd onderdeel uitmaken van de sportuitrusting van voetballers. Ze beschermen je onderbenen tegen trappen van tegenstanders en voorkomen zo vervelende blessures, zoals schaafwonden, kneuzingen en botbreuken. FIFA, UEFA en KBVB hebben het dragen van scheenbeschermers verplicht gesteld in hun competities, ook om het risico op aids te verkleinen.

Hoe koop en houd je de beste scheenbeschermers?

  • Een doorsnee scheenbeschermer is gemaakt van lichte kunststof en houd je met kleefstroken op hun plek. Moderne voetbalsokken houden scheenbeschermers ook op hun plek, doordat ze geweven zijn.
  • Controleer de maat van de scheenbeschermers door deze altijd te passen.
  • Koop alleen scheenbeschermers die je makkelijk aan en uit kunt doen.
  • Controleer of je de scheenbeschermers makkelijk kunt vastmaken. Kijk ook goed of deze vast blijven zitten tijdens het voetballen.
  • Koop geen scheenbeschermers op de groei. Hierdoor neemt het draagcomfort af, waardoor je de beschermers minder snel draagt.

Waarom zijn scheenbeschermers van harde kunststof het beste?

  • De meeste scheenbeschermers voldoen niet doordat ze trappen met de punt van een voetbalschoen niet goed kunnen opvangen. Ook bedekken de meeste scheenbeschermers de onderbenen en enkels onvoldoende. Slechts een paar scheenbeschermers voldoen, vooral de typen die voor ijshockeyers op de markt zijn gebracht.

    FIFA, UEFA en de KBVB hebben het dragen van scheenbeschermers verplicht gesteld, maar geen kwaliteitseisen gesteld. Wel geven zij om schaafwonden, open wonden en botbreuken te voorkomen de voorkeur aan scheenbeschermers van harde kunststof. Die bedekken een groot deel van het onderbeen en de enkelknobbels, en zitten ook comfortabel.